Sunday, December 1, 2013

Sistem Pemerintahan Brunei

Nama resmi dari Brunei Darussalam ialah Negara Brunei Darussalam yang berarti Negara Brunei yang penuh kedamaian. Ibukota-nya terletak di Bandar Seri Begawan. 


Brunei Darussalam adalah Negara berdaulat di Asia Tenggara yang terletak di pantai utara pulau Kalimantan. Wilayahnya seluas 5.765 km2 yang menempati pulau Kalimantan dengan garis pantai seluruhnya menyentuh Laut Cina Selatan.
Brunei adalah Negara tua di antara kerajaan-kerajaan di tanah Melayu. Keberadaan Brunei Tua ini diperoleh berdasarkan kepada catatan Arab, Cina dan tradisi lisan. Lagu kebangsaan Negara ini ialah Allah Peliharakan Sultan. Dan memiliki motto yaitu Selalu menuruti arahan Tuhan. Dengan bendera dan lambang sebagai berikut:
             

Kerajaan Brunei Darussalam merupakan Negara yang memiliki corak pemerintahan monarki absolut (kerajaan mutlak) yang bersendikan ajaran Islam dari golongan Ahli Sunnah Waljamaah yang falsafahnya adalah keadilan, amanah dan kebebasan dengan Sultan yang menjabat sebagai Kepala Negara dan Kepala Pemerintahan, merangkap pula sebagai Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan dengan dibantu oleh Dewan Penasihat Kesultanan dan beberapa Menteri.
Brunei tidak memiliki dewan legislatif, namun pada September 2000, Sultan bersidang untuk menentukan Parlemen yang tidak pernah diadakan lagi sejak tahun 1984. Parlemen ini tidak mempunyai kuasa selain menasihati sultan. Dikarenakan oleh pemerintahan mutlak Sultan, Brunei menjadi salah satu neara yang paling stabil dari segi politik di Asia. Sultan Hassana; Bolkiah yang gelarnya diturunkan dalam wangsa yang sama sejak abad ke-15, ialah kepala Negara serta pemerintahan Brunei Darussalam. Baginda dinasihati oleh beberapa majelis dan sebuah kabinet menteri, walaupun baginda secara berkesan merupakan pemerintah tertinggi.


No comments:

Post a Comment